Kommunal- og distriktsminister Erling Sande møtte torsdag sist uke infrastruktur- og bostadsminister Andreas Carlson fra Sverige for å diskutere bolig- og bygningspolitikk
Flere aktuelle tema var på dagsorden, som boligbygging, boligetablering og digitalisering av plan og byggeprosessene. Både Sverige og Norge opplever flere av de samme utfordringene på boligmarkedet, både i bygd og i by.
Ministrene utvekslet erfaringer både om situasjonen i boligmarkedet og om ulike boligpolitiske tiltak. Carlson viste særlig interesse for arbeidet vårt med boligkjøpsmodeller, digitalisering av bygningsregelverket, og startlånsordningen fra Husbanken.
– Dette var et veldig nyttig møte. Selv om både eie- og leiemarkedene er forskjellige i våre to land, så er det lærerikt å diskutere med hverandre. Vi vil fortsette det gode samarbeidet i tiden som kommer, sier Sande.