Lukk annonse
Byggeindustrien

Grønt lys til Byggetrinn 2

3/01/2025, 10:00
Grønt lys til Byggetrinn 2
Illustrasjon: Statsbygg/Team Urbis/ Nordic Office of Architecture

Stortinget har sagt ja til «Byggetrinn 2, del 1» av det nye regjeringskvartalet. Det betyr blant annet at Statsbygg nå kan starte byggingen av C-blokka.

– Vi går nå i gang med byggingen av byggetrinn 2 rett over nyttår, i januar i 2025, sier prosjektdirektør Jard Bringedal i Statsbygg.

I «Byggetrinn 2, del 1» ligger blant annet byggingen av C-blokka, kjellerarbeider og rehabilitering av bygginger i Møllergata. I tillegg kommer etableringen av byrom og store deler av den parken som er planlagt nord i kvartalet, og som blir et viktig grønt bidrag til hovedstaden.

Rehabiliteringen av G-blokka vil være del 2 av byggetrinn 2.

Stor aktivitet

Gjenreisingen av det nye regjeringskvartalet har pågått en stund allerede. Statsbygg hadde oppstart på byggetrinn 1 i januar 2021, og det er for tiden stor aktivitet innenfor byggegjerdet på Hammersborg. Byggetrinn 1 skal ferdigstilles i løpet av 2025 og inneholder blant annet byggingen av A-blokka, D-blokka og kjeller 1, og dessuten rehabilitering av Høyblokka.

– Det nye regjeringskvartalet bygges for fleksibilitet for endring av departementsstruktur, oppgavefordeling, arbeidsformer og kapasitet. Derfor er det bra å komme i gang med byggetrinn 2 nå, sier Jard Bringedal:

– Uavhengig av byggetrinn er dette et spesielt prosjekt både med tanke på formål og historie. Vi skal bygge et regjeringskvartal som blir et effektivt departementsfellesskap med nødvendig sikkerhet i et langtidsperspektiv. Det betyr at kvartalet blir sikret og beskyttet etter bestemmelsene i sikkerhetslova, forklarer Bringedal.

Over og under bakken

«Byggetrinn 2, del 1» utgjør 40 000 kvadratmeter med nybygg og rehabilitering, derav 36 700 kvadratmeter nybygg og 3 300 rehabilitering. Av nybygg er 14 900 kvadratmeter under bakken.

C-blokka er nybygget i byggetrinn 2. Etter D-blokka blir C-blokka den største bygningen i det nye regjeringskvartalet med sine 21 800 kvadratmeter fordelt over 11 etasjer.

C-blokka vil bli liggende mellom Grubbegata og Møllergata. De første etasjene i C-blokka inneholder flere av regjeringskvartalet sine fellesfunksjoner, som møterom, kantine, servicetorg, kaffebar og bibliotek. 3. til 10. etasje vil ha typiske kontoretasjer, mens 11. etasje er tiltenkt teknikk. Det nye regjeringskvartalet vil ha to publikumsinnganger, den ene blir i A-blokka og den andre i C-blokka.

Møllergata

Husrekka i Møllergata 13, 13b og 15 ligger så nært det nye regjeringskvartalet at den av sikkerhetsmessige årsaker har blitt erverva av Statsbygg. Byggene skal rehabiliteres. De skal ikke brukes til departementsformål, men skal i framtiden leies ut.

– Tilstanden til byggene er dårlig, og de må gjennom en omfattende oppgradering for at de skal kunne leies ut, sier prosjektdirektør Jard Bringedal.

Stortinget har fastsett kostnadsramma for «Byggetrinn 2, del 1» til 8,5 milliarder kroner (prisnivå per 1. juli 2025). I samsvar med vanlig prosedyre er det gitt fullmakt til årlig å prisjustere kostnadsramma etter gjeldende kroneverdi.

For C-blokka er Statsbygg byggherre, Skanska entreprenører og Team Urbis/ Nordic Office of Architecture arkitekt.

Nordic Office of Architecture regjeringskvartalet Skanska Statsbygg Team Urbis
Hilde Wexels Riser