INNs studiested på Blæstad i Hamar får et nytt bygg. Statsråd Sigrun Aasland slapp nyheten under studiestart på Blæstad mandag.
– Heller enn at Kunnskapsdepartementet bygger nytt eller rehabiliterer lokalene, så gjør Fylkeskommunen det. Da skal vi sørge for at universitetet kan leie seg inn i lokalene og sikre enda bedre læringsforhold og forskningsfasiliteter, sa Aasland da hun presenterte nyheten for studenter og ansatte mandag.
Nybygget som er planlagt på Blæstad er 2 600 kvadratmeter fordelt på tre etasjer. Bygget skal inneholde undervisningsarealer, laboratorier, auditorium, bibliotek, kantine og kontor- og studentarbeidsplasser. Bygget er beregnet å koste vel 140 millioner kroner.
– Jeg er glad for denne avklaringen. Blæstad er delvis preget av gammel bygningsmasse som ikke tilfredsstiller dagens behov og krav. Et nybygg er en investering i nye tiår med jordbruksutdanning med høy kvalitet både på fag og infrastruktur, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.