Nytt bygg for lek og læring i Hamar
Hamar kommune er byggherre for prosjektet og ifølge kommunale planer er det mål å bygge miljøvennlige bygg når kommunen er byggherre. Nå kommer det første plusshuset. Totalentreprenør er ØM Fjeld. Arkitekt er for bygget er ASAS arkitektur.
– For arkitekten har det å skape gode kommunikasjonslinjer og møteplasser for barnas aktivitet vært viktig og tilrettelegging av de fysiske læringsmiljøet har vært sentralt. Det samme har vært arealene for de ansatte, og det er forberedt for å møte behov som følger av spesialpedagogiske krav, forteller Rune Sandvoll i Hamar kommune.
Millimeterpresisjon
– Prosessen har gått fantastisk bra. Arbeidet med støp startet på byggeplassen i september og samtidig startet produksjon av konstruksjoner i massivtre og takelementene. Nå er dette montert på byggeplassen og det har vært utrolig gøy for alt har klaffet 100 %. Alle bitene i dette puslespillet har passet på millimeteren, sier en entusiastisk Rune Sandvoll og avslutter:
– Nå i slutten av februar har de markert tett bygg og fortsetter etter en framdriftsplan der heldigvis alt går på skinner. I september, bare ett år etter oppstart, skal alt være ferdig til å skifte ut håndverkere med lekende barn.

Myrna Whitaker
Lo Elmqvist 