Infrastruktur Veg
2 minutter lesetid

Lyser ut driftskontrakt for Telemark vest

Today, 10/10/2025, 11:00
Vinterdrift blir en av mange oppgaver for entreprenøren som får ansvaret for den nye driftskontrakten Telemark vest. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.
Vinterdrift blir en av mange oppgaver for entreprenøren som får ansvaret for den nye driftskontrakten Telemark vest. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.

Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger, europaveger og fylkesveger med gang- og sykkelveger samt tilhørende sideanlegg og installasjoner i kommunene Bykle, Kviteseid, Nissedal, Tokke, Ullensvang, Fyresdal, Nome, Drangedal og Vinje.

Ønsker stordriftsfordeler

Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for europa- og riksvegene, mens fylkeskommunene har hatt egne driftskontrakter for sine fylkesveger.

– Ved å samarbeide med Telemark fylkeskommune om denne driftskontrakten, vil vi oppnå stordriftsfordeler og utnytte ressursene bedre, sier Marianne Øhrn, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.

Den nye kontrakten vil gjelde fra 1. september 2026 og vil ha en varighet på fem år.

– Tidligere har fylkeskommunen og Statens vegvesen samarbeidet om vegnettet i Telemark, og vi ønsker å fortsette det gode samarbeidet til det beste for trafikantene i området, forteller Borgar Slørdal, seksjonsleder for Vegdrift i Telemark fylkeskommune.

Skal forhandle seg frem til de beste løsningene

Kontrakten er nå lyst ut på Doffin, og Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune inviterer til tilbudskonferanse 15. oktober. Fristen for å melde interesse for å delta i konkurransen er satt til 3. november.

– De siste årene har vi i Statens vegvesen brukt anbudskonkurranse med forhandlinger for driftskontraktene våre. Det vil vi gjøre for driftskontrakten Telemark vest også. I tillegg til pris, konkurrerer entreprenørene om å finne best mulig løsninger innenfor klima, miljø og driftsopplegg. Laveste pris alene er ikke avgjørende, forklarer avdelingsdirektøren.

Øhrn håper den nye felleskontrakten med fylkeskommunen vil bli godt mottatt i bransjen.

– Vi tror og håper mange entreprenører finner denne driftskontrakten interessant. Vi har fått noen signaler på at flere ser fordelen med å se riks- og fylkesveger i én kontrakt. Basert på erfaringer fra dette området, tenker vi at en slik kontrakt vil passe godt her, sier Marianne Øhrn i Statens vegvesen.

Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune forventer å ha klart hvilken entreprenør som får driftsansvaret for vegnettet i Telemark vest i slutten av mars 2026.

#kontrakt #statens vegvesen #telemark #vegarbeid #vegdrift
Redaksjonen