Lukk annonse
Byggeindustrien Bolig

OBOS åpner i Kristiansand

1/06/2026, 15:33
Konsernsjef Marianne Gjertsen Ebbesen og konserndirektør Øistein Gamst Sandlie i OBOS er klare for ny satsing i Kristiansand-regionen. Foto: OBOS
Konsernsjef Marianne Gjertsen Ebbesen og konserndirektør Øistein Gamst Sandlie i OBOS er klare for ny satsing i Kristiansand-regionen. Foto: OBOS

OBOS tar steget inn i Kristiansand. Boligselskapet kjøper forvalterselskapet DKS og åpner kontor i byen, som del av en strategi for å bli en større aktør på Sørlandet.

Kjøpet av DKS gir OBOS kontroll over forvalting av rundt 1800 boliger i 70 borettslag og sameier. Dermed markerer OBOS sin tilstedeværelse i en by som har vokst betydelig de siste årene.

– Dette er starten på en langsiktig opptrapping i regionen, sier konsernsjef Marianne Gjertsen Ebbesen i OBOS.

OBOS forvalter i dag nesten 300 000 boliger – rundt 20 prosent av alle boliger i Norge. I Kristiansand skal forvaltningstjenestene utbygges med fokus på medlemstilbud og nye boligprosjekter.

Stort boligprosjekt i sentrum

Solon Eiendom, der OBOS er største eier, har flere boligprosjekter på gang i Kristiansand. Det største er Kvartal 71 i det tidligere sykehusområdet i sentrum, som skal få over 350 boliger når det er ferdig.

– Vi skal sakte, men sikkert satse mer på et økt tilbud av nye boliger, flere medlemsfordeler og ikke minst forvaltningstjenester for borettslag og sameier i Kristiansand-området. Det vil ta tid å styrke tilstedeværelsen vår i regionen, men vi mener det er helt riktig å sette i gang nå. Kristiansand er i vekst og det har de siste årene blitt bygget mange boliger der, sier Ebbesen.

Deleie på Sørlandet

OBOS introduserer også Deleie-modellen i Kristiansand. Ordningen lar første gangs kjøpere starte med å eie halve boligen og leie resten av OBOS, før de senere kjøper hele leiligheten.

I Kvartal 71 vil omkring 25 borettslagsleiligheter av de første 120 bli tilbudt gjennom Deleie.

– Jeg er ubeskjeden nok til å si at vi tror folk i Kristiansand vil være tjent med at OBOS tilbyr sine forvaltningstjenester til boligeiere i byen. Kristiansand er en spennende vekstkommune, og vi tror det er plass til en utfordrer. Målet vårt er kraftig vekst i antallet boliger vi forvalter i regionen de neste årene, sier Øistein Gamst Sandlie, konserndirektør for forvaltning og rådgivning i OBOS.

obos
Oscar Lundberg