Ti måneder etter at et dødelig skred satte en stopper for togtrafikken på Nordlandsbanen, passerte togene Nesvatnet igjen mandag – men veien til et permanent spor er fortsatt lang.
Ti måneder etter at et skred rev Nordlandsbanen i to, rullet togene igjen forbi Nesvatnet mandag. Skredet ved Nesvatnet inntraff i august 2025 i forbindelse med byggingen av et nytt kryssingsspor. Arbeidere holdt på å forsterke grunnen da skredet gikk, og en av dem mistet livet i hendelsen.
Arbeidet med å sikre og gjenoppbygge skredgropen har vært omfattende. Bane NOR har gravd ned til fjellet på et større område rundt den opprinnelige skredgropen for å ivareta sikkerheten for både området og de som jobber der.
«Planlegging av det permanente sporet er godt i gang. Når traséen er bestemt, bygger vi det permanente sporet parallelt med at togtrafikken er i gang på det midlertidige sporet. Reetablering av E6 kan først starte etter at togtrafikken er flyttet tilbake til permanent togspor», skriver Bane NOR på sin hjemmeside.