Lukk annonse
Infrastruktur

Han blir ny direktør i Statens jernbanetilsyn

23/06/2026, 11:45
Foto: Jernbanedirektoratet/KAMS.
Foto: Jernbanedirektoratet/KAMS.

Han har ledet både militær logistikk og internasjonal luftfartsindustri – nå skal Hugo Hermansen styre tilsynet med norsk jernbane.

Hugo Hermansen er utnevnt som ny direktør for Statens jernbanetilsyn, og tar over etter Erik Ø. Reiersøl-Johnsen som går av med pensjon fra 1. juli.

Hermansen er utdannet ved Luftkrigsskolen og har en MBA fra Naval Postgraduate School i USA. Han har lang erfaring fra Forsvaret, og har de siste årene hatt lederstillinger i Aerospace Industrial Maintenance Norway og Kongsberg Aviation Maintenance Services.

–  Hugo Hermansen er ein erfaren leiar med bakgrunn frå både offentleg og privat sektor. Denne kompetansen gir han eit godt utgangspunkt for å leie Statens jernbanetilsyn, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

ny på jobb Statens jernbanetilsyn
Christopher Blanck