Byggestart er planlagt i mitten av 2024 skriver vår svenske søstermagasin Branschaktuellt.
– Et Gøteborg i vekst trenger en byutvikling som fremmer kollektivtransporten. Det nye stasjonsbygget er en viktig brikke i arbeidet med det. Sammen med den eksisterende stasjonen og stasjonsinngangen i det kommende kontorbygget Park Central, er byen knyttet til infrastruktur i forbindelse med store strømmer av reisende, sier Caroline Ahrnens Martin, Regional Manager Project Development Göteborg på Jernhusen, som utvikler og driver svenske jernbanenære- og relaterte bygg.
– Vi er glade for at vi nå har muligheten til å skape et stasjonsbygg som gir uttrykk for den eksisterende stasjonen. Et klassisk design med teglfasade, stor plass i stasjonshallen og klare innganger i flere retninger bidrar til å revitalisere området. Utviklingen der kapasiteten på kollektivtransporten øker, styrker hele Gøteborg-regionen. Flere vil kunne bo i for eksempel Skövde, Varberg eller Uddevalla og enkelt komme seg til Göteborg og jobbe i nærheten av stasjonen, sier byarkitekt Björn Siesjö.
Stasjonsbygningen, som utgjør 15 000 kvm BTA, er gitt sin arkitektoniske utforming av Reiulf Ramstad Arkitekter, som også har fått parallelloppdraget for prosjekteringen av bygget.
– Det er en ærefull oppgave å tegne et bygg som skal være identitetsbærende for bylivet slik et stasjonsbygg er. Vi ser i en slags renessanse for tog- og stasjonsmiljøer. Ifølge europeisk storbytradisjon var stasjonen ofte en monumental arkitektonisk struktur. En katedral av modernisme som i dag forvalter store kulturhistoriske verdier. Stasjonsbygningens uttrykk og arkitektur bør derfor være like tidløs som den er fremtidsrettet. Inspirert av Göteborgs historiske Sentralstasjon, utviklingen av infrastrukturen og byens liv, blir det et nytt signaturbygg i hjertet av Göteborg, sier Reiulf Ramstad i Reiulf Ramstad Arkitekter.
Byggingen av det nye stasjonsbygget skal etter planen starte i midten av 2024 og skal stå ferdig ved årsskiftet 2026 – 2027.