Panelprodusenten Sandermoen AS går konkurs etter over 40 år i drift. 12 ansatte mister jobben og gjelden er på rundt 40 millioner kroner.
Romerike og Glåmdal tingrett åpnet denne uken konkurs i Sandermoen AS, ifølge Brønnøysundregistrene. Saken er omtalt av Glåmdalen, iSolør.no, Østlendingen og E24.
Bedriften startet som maler- og gulvlegger på 70-tallet, og utviklet seg til spesialist på industriell overflatebehandling av trebaserte produkter. Virksomheten ligger i Namnå, nord for Kongsvinger i Solør.
Tingretten fastslår at gjelden overstiger verdiene i selskapet, og at virksomheten ikke har hatt inntekter til å dekke forpliktelsene.
Bostyrer Iren Coucheron Johnsen bekrefter overfor E24 at 12 ansatte sies opp.
– Det større bildet er, slik jeg forstår det, at det bygges mindre og at ordreinngangen har blitt dårligere de senere årene, sier Johnsen til E24.
Selskapet har tidligere forsøkt å håndtere utfordringene med permitteringer.
Driftsinntektene var på topp i 2021 og 2022 med over 80 millioner kroner årlig. I 2024 falt omsetningen til rundt 41 millioner kroner, og resultatet endte med et tap på nær 4 millioner kroner.
Ifølge Østlendingen har lav byggeaktivitet ført til kraftig fall i etterspørselen etter panel. Bedriften mistet også en storkunde som representerte 10 millioner kroner i omsetning.
– Vi har gjort drastiske grep med de ansatte, og de har virkelig stått på for å få ned kostnadene, sier eier Vidar Sandermoen til Østlendingen.