Fagarbeidere i byggebransjen skal nå ha minst 276,48 kroner i timen. I elektrobransjen er satsen for faglærte som utfører fagarbeid 282,95 kroner.
Det opplyser Arbeidstilsynet.
Av de ti bransjene i Norge som har lovfestet minstelønn, har ni fått høyere satser. For jordbruks- og gartnerinæringen gjelder fortsatt satsene fra juni 2025.
Byggebransjen
Dette er de nye timesatsene i byggebransjen:
Elektrobransjen
I elektrobransjen gjelder minstelønnen for arbeidstakere som utfører installasjon, montasje og vedlikehold av elektriske anlegg for automatisering, data, telekommunikasjon og liknende. Den gjelder ikke for petroleumsvirksomhet til havs.
Dette er de nye timesatsene i elektrobransjen:
I begge bransjer gjaldt de tidligere satsene fra 15. juni 2025 til 5. november 2026.
I forskriftene er også enkelte andre satser og tillegg oppdatert, blant annet skifttillegg, overnattingstillegg og satser for trekk i bruttolønn ved innkvartering.
Minstelønnsreglene bygger på tariffavtaler mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner. En allmenngjort minstelønn gjelder for alle arbeidstakere i bransjen, norske som utenlandske, uavhengig av fagforeningsmedlemskap.
Arbeidstilsynet kontrollerer at virksomhetene følger reglene.