Byggeindustrien Bolig
2 minutter lesetid

Storprosjektet Grefsen stasjon klart nå i sommer

24/07/2023, 07:45
Storprosjektet Grefsen stasjon klart nå i sommer
Foto: Grefsen utvikling AS
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

Prosjektet har en lang historie. Tomten ble kjøpt av Bane Nor i 2001. Reguleringsplanen for området var klar i 2008 og boligene skulle ta over et område som tidligere hadde vært brukt godsområde for jernbanestasjonen. Byggingen startet i 2011, og nå som prosjektet er på veg til å avsluttes har de klart å holde framdriftsplanen.

Effektiv utforming av leilighetene

Utvikler og byggherre Grefsen Utvikling et selskap som eies av Bane NOR og JM Norge (50/50). Det er JM entreprenør som har vært totalentreprenør gjennom alle de ulike utbyggingstrinnene. Største delen av prosjektet er utarbeidet av arkitektene i 4B Arkitekter. Byggherren har hatt samme prosjektsjef hele tiden og vi har tatt en prat med han om prosjektet.

– I dette prosjektet har vi lagt stor vekt på utformingen av leilighetene, vi har leiligheter som skal passe alle både i størrelse og prismessig. Sammen med 4B arkitekter har vi vektlagt at det skal være funksjonell og effektiv utnyttelsen av hver leilighet, så det ikke blir noen uutnyttede områder. Dette gjelder uansett størrelse på leilighetene sier Sten Eriksson som har ledet prosjektet for byggherren.

Norges mest trafikkerte trafikale område

Ring 3 forbi Grefsen / Storo er definitivt en av landets mest trafikkerte veger. Med Storokrysset og både jernbane, T-bane og trikk, med tilhørende stasjoner finnes det definitivt lydutfordringer når det skal bygges boliger som nærmeste nabo.

– Dette her vært viktig og helt nødvendig å forholde seg til.  I dag er det faktisk sånn at når man står inne i en leilighet og ser ut på vegen, så hører man ikke trafikken, sier prosjektsjefen, og han fortsetter:

– Fasaden mot nord/øst, altså ut mot vegen, har blitt utformet som en støyskjerm som også skjermer for uterommet som er på sør-/vestsiden av bygningene. En ting er vinduenes plassering på veggen, hvor de er noe inntrukket i bygningen og det andre er utformingen av selve veggen. Gjennom å utformes veldig rettvinklet mot vegen sendes lyden tilbake ut og vekk fra byggingene. På fasadene har vi også vektlagt materiale og valgt tidløse og vedlikeholdsfri tegl som på sikt også vil gi bygningene på Grefsen stasjon en fin patina, avslutter Sten Eriksson.

#bane nor #grefsen stasjon #grefsen utvikling #jm norge
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0