– Bare i 2023 så vi en økning i antall verkstedordre hos oss med hele 70 prosent. Veksten har fortsatt i 1.kvartal i år – med ytterligere 35 prosent. Spesielt litt dyrere proffverktøy er det ofte langt mer lønnsomt å reparere enn å kjøpe nytt. Det er dessuten langt mer miljøvennlig, sier konseptdirektør hos den landsdekkende spesialistkjeden, Montasjeutstyr, May-Nina Alstad.
Kjeden er en del av Norges største byggevareaktør, Optimera, og har egne verksted i de større byene i Norge. Kunder kan også enkelt levere inn verktøyet til reparasjon hos Montér eller Optimeras rundt 100 utsalgssteder over hele landet.
– Tommelfingerregelen er at om reparasjonen koster mindre enn halvparten av prisen på nytt verktøy, så lønner det seg. Da får kunden gjerne flere nye driftsår ut av verktøyet som blir reparert, sier Alstad.
90 prosent av verktøyreparasjonene i dag er for proffbrukere innenfor byggevarebransjen. Flere større entreprenørselskaper har en egen policy at dersom verktøyet kan repareres skal det velges fremfor å kjøpe nytt. Det er bra for lommeboka og bra for miljøet.
– Blant de vanligste reparasjonene er dyrere skrumaskiner og bordsager. Her er kostnaden ved å reparere ofte under 50 prosent av innkjøp av nytt produkt. Da får du et overhalt verktøy som tåler 2-4 nye år med proffbruk.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024