– Prosjektet er prioritert i kommunesammenslåingen der Klæbu og Trondheim ble en storkommune i 2020. Byggingen startet i mai 2022 og vegen skal være klar i høsten 2024, forteller prosjektleder Aleksander Kamperud i Trøndelag fylkeskommune.
Bedret beslutningsgrunnlag
Den 4,5 km lange helt nye vegstrekningen har både tunnel, bro og rundkjøringer. Tiltakshaver for prosjektet er Trøndelag fylkeskommune. Det gjennomføres som en utførelsesentreprise som er tildelt Søbstad AS.
– Digitale verktøy i byggeprosessen var naturlig å ta i bruk under planleggingen i coronadagene siden alt foregikk på hjemmekontor, og passet bra med vårt digitale tankesett, sier prosjektlederen og fortsetter:
– Vi har gjennom den digitale modellbruken og modellbasert prosjektering hatt et bedre beslutningsgrunnlag og romlig forståelse slik at plasseringen av vegen i tunnelen nå er justert på en måte at framtidig drift blir enklere ved at vegen nå blir liggende så høyt at det ikke blir rennende vann inn i tunnelen verken i sør eller nordenden. Dette blir mye enklere for drift og vannhåndtering i framtiden. De digitale verktøy der vi bruker AR og mobiltelefoner gjør også arbeidet mye enklere.
Dimbare lys
– Noe vi også har på den nye vegen er dimbar vegbelysning, som vil gi reduserte strømkostnader. Slik at lyset automatisk justerer seg opp i styrke når det trengs takket være sensorene på lyktestolpene og så sparer det nærmiljøet for unødig lysforurensing når det er mulig, avslutter Aleksander Kamprud.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025