I samme øyeblikk som nyheten kom om at selskapet fikk rekonstruksjon ble det kjent at Peter Carlsson trer til side. Han har vært leder for selskapet siden starten i 2016 og bli så igjen som styremedlem og seniorrådgiver.
– I dag markerer en betydelig ny fase for Northvolt og for meg personlig. Chapter 11-innleveringen gir selskapet en periode der det kan omorganisere, intensivere driften samtidig som kunde- og leverandørforpliktelser opprettholdes, og til slutt posisjonere seg for langsiktig suksess. Det føles som et godt tidspunkt for meg å overlate til neste generasjon ledere, sier Peter Carlsson.
– Vi er enormt takknemlige for Peters visjon og engasjement for å bygge Northvolt fra en unik idé til å bli Europas ledende batteriprodusent. Peters perspektiv vil fortsette å være til fordel for Northvolt som seniorrådgiver og styremedlem, mens den nye ledergruppen vil styre selskapet inn i neste fase, sier Northvolts midlertidige styreleder Tom Johnstone.
Rekonstruksjonen følger den amerikanske Chapter 11-prosessen og er forskjellig fra en konkurs eller rekonstruksjon i Sverige. SAS, som har brukt selve prosedyren, forklarer at prosessen beskytter virksomheten ved å fryse alle tidligere juridiske økonomiske krav mot selskapet.
Northvolt skriver i en pressemelding at de vil kunne fortsette å levere til kunder, samtidig som de oppfyller forpliktelser overfor kritiske leverandører og betaler lønn til ansatte under omorganiseringen.
I Northvolts tilfelle gir avgjørelsen tilgang til ca. 2,7 milliarder svenske kroner i ny finansiering, hvorav 1,6 milliarder svenske kroner fra frigjort kapital og 1,1 milliarder svenske kroner i et nytt lån fra Scania.
– Styret i selskapet mener dette er den beste muligheten vi har akkurat nå fordi en slik prosedyre gir tilgang til ny finansiering og et godt verktøy for å kunne fortsette driften som vanlig, sier Northvolts pressetalsperson Erik Zsiga til Di, og legger til:
– En del av prosessen vi nå gjennomfører, er å effektivisere, omstrukturere og omorganisere driften, men mye av det er allerede gjort.
– Ofte prøver man å rette opp problemer både i balansen og i virksomheten gjennom en Chapter 11, men jeg vet ikke om produksjonsproblemene i Skellefteå kan løses med konkursbeskyttelse, sier Bo Becker, professor i finansiell økonomi ved Handelshøyskolen i Stockholm og ekspert på den amerikanske Chapter 11-prosedyren.
– De trenger mye ny egenkapital – risikobærende kapital som gjør at du kan vente litt hvis kontantstrømmen blir forsinket. Nå er det for mye skyldfølelse som kommer i veien for det. Dilemmaet for eierne er at hvis de legger inn nye penger akkurat nå, vil de bare bli brukt til å tette hull – det er ikke slik du kan bygge en bedrift.
Svenske Branschaktuellt har fulgt utviklingen hos det svenske selskapet
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024