Energi
2 minutter lesetid

Rolls-Royce vil bygge kjernekraft i Norge

8/03/2023, 11:59
Rolls-Royce vil bygge kjernekraft i Norge
Slik ser Rolls-Royce for seg at deres SMR vil se ut. Foto: Rolls-Royce
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

De fleste tenker nok på luksusbiler eller flymotorer når de hører navnet Rolls-Royce. Men får det britiske selskapet det som de vil, er det kjernekraft nordmenn skal assosiere med dem i tiden fremover. Det er E24 som forteller dette.

– Vi innser at det er en lang vei frem, at mye arbeid må gjøres, men vi ser på Norge som et marked som virkelig kan blomstre, sier Tuomo Huttunen.

Huttunen er sjef for Rolls-Royces kjernekraftsatsing, Rolls-Royce SMR, i det nordiske markedet.

Rolls-Royce har identifisert det de mener er de mest attraktive markedene for deres kjernekraftsatsing: Sentrale deler av Øst-Europa, med Tsjekkia og Polen i fokus, og de nordiske landene Finland, Sverige og Norge.

– Utenom Storbritannia naturligvis. Det er i Storbritannia vi vil bygge de første reaktorene og de første fabrikkene, sier Tuomo Huttunen.

E24 møtte Huttunen i Oslo mandag. Han var i Norge for å signere en intensjonsavtale med Norsk Kjernekraft, som milliardær Trond Mohn står bak, sammen med Paul Christian Rieber og Jakob Hatteland.

Målet er å bygge små, modulære reaktorer (SMR) i Norge.

– Settes sammen som legobrikker

SMR er en ny type kjernereaktorer som skiller seg fra de tradisjonelle, store kjernekraftverkene som produserer kraft i både Finland og Sverige i dag.

Tradisjonell kjernekraft er alltid «den første av sitt slag» når det bygges, forklarer Huttunen. Det gjør byggeprosessen komplisert, kostbar og lang.

– Vår SMR skal kun være den første av sitt slag én gang. Deretter vil produksjonen og byggeprosessen være lik, sier han.

Modulene til kjernekraftverket skal produseres i Rolls-Royces egne fabrikker. Så vil modulene bli fraktet dit kjernekraftverket skal ligge og satt sammen som legobrikker.

– På den måten fjerner vi det største problemet atomkraft har hatt så langt, som er kompleksitet, utfordrende prosjektledelse og at det er ekstremt vanskelig å levere på tid og på budsjett, sier han.

Finland har opplevd dette med Olkiluoto 3, som har blitt mange år forsinket og opplevd kraftige kostnadsoverskridelser.

De små, modulære kjernekraftverkene fra Rolls-Royce skal etter planen ha kapasitet til å generere 470 megawatt kraft. Til sammenligning har de omstridte vindkraftanleggene på Storheia og Fosen en samlet kapasitet på 543,6 megawatt.

Kjernekraftverk leverer også kraft i langt flere timer per år enn vindkraft.

Dobbelte av levetidskostnaden for vindkraft

Finansiering av denne typen prosjekter er krevende, og det finnes flere skeptikere i Norge til denne satsingen på SMR som en del av energimiksen

#kjærnekreft #rolls royce #smr
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0