Regjeringen har i dag lagt fram forslag om kostnadsramme for E6 Megården-Sommerset for Stortinget.
Prosjektet er en del av strekningen E6 Megården–Mørsvikbotn i Sørfold kommune i Nordland. I statsbudsjettet for 2024 er det satt av midler til oppstart av delstrekningen Megården–Sommerset, men Samferdselsdepartementet måtte først gjennomføre en ekstern kvalitetssikring (KS2) før Stortinget kan fastsette kostnadsramme.
Prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn omfatter de tre delstrekningene Megården–Sommerset, Sommerset–Tverrdalen (Leirfjordbrua) og Tverrdalen–Mørsvikbotn. Samfunnsmålene for strekningen er et transportsystem som fremmer regional utvikling i landsdelen og regionen, gir gode vekstvilkår for næringslivet i nordområdene og oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Prosjektet blir gjennomført trinnvis, med oppstart av delprosjektet Megården–Sommerset først.
– Ny veg på denne strekningen blir nesten seks kilometer kortere enn dagens veg. Vi skal også erstatte seks av de eksisterende tunnelene som ikke innfrir kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Disse blir erstattet av tre nye tunneler. Det skal bygges tunneler med en total lengde på nesten 14 kilometer. Det skal også bygges to større bruer, blant annet ei bru på 550 meter over Tørrfjorden. Reisetiden blir redusert med nesten 10 minutter, noe som er bra både for de fastboende og for næringslivet, sier Nygård.
Samferdselsdepartementet foreslår ei kostnadsramme på 7,3 milliarder i 2024-kroner, og vegen skal ikke finansieres gjennom bompenger. Det er lagt opp til utlysing av prosjektet i 2024.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024