Det ble klart etter at det ble enighet om grunnlaget for årets statsbudsjett, melder NRK.
– Det er en stor glede for oss å fortelle at det viktigste kravet fra vår region er innfridd, sier SV-leder Audun Lysbakken.
Han viser til at det var stor usikkerhet og skuffelse da det tidligere i høst ble klart at det ikke var satt av penger til «Norges verste veg». Blant annet ble utsettelsen av prosjektet kalt «en fate for beredskapen av flere offentlige etater. Strekningen er den mest rasutsatte europavegen i landet.
Fellesprosjektet til Statens vegvesen og Bane Nor, som ofte blir kalla K5, skal sikra ny europaveg og dobbeltspor for jernbanen mellom Arna i Bergen og Stanghelle i Vaksdal.
Reguleringsplanen er godkjent og oppstart er tenkt i 2024. Prosjektgruppa trengte 200 millioner kroner i 2023 for å holde tempoet oppe. Det har de nå fått. Totalt vil prosjektet ha en prislapp på 26 milliarder kroner.
– Strekninga er livsviktig for heile regionen. Dette gir trygghet for reisende både på veg og med bane, sier Atle Kvamme, som er daglig leder i K5 Alliansen. De representerer næringslivet i bergensregionen
Han peker på at E16 Bergen-Voss er hovedpulsåra fra Bergen mot Østlandet.
– Hovedpulsåren er i dag en kritisk, men svært farlig og usikker forsyningslinje. Standarden på bane og veg er utdatert, og hver dag blir liv og helse satt i stor fare, sier Kvamme.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025