Han har ledet både militær logistikk og internasjonal luftfartsindustri – nå skal Hugo Hermansen styre tilsynet med norsk jernbane.
Hugo Hermansen er utnevnt som ny direktør for Statens jernbanetilsyn, og tar over etter Erik Ø. Reiersøl-Johnsen som går av med pensjon fra 1. juli.
Hermansen er utdannet ved Luftkrigsskolen og har en MBA fra Naval Postgraduate School i USA. Han har lang erfaring fra Forsvaret, og har de siste årene hatt lederstillinger i Aerospace Industrial Maintenance Norway og Kongsberg Aviation Maintenance Services.
– Hugo Hermansen er ein erfaren leiar med bakgrunn frå både offentleg og privat sektor. Denne kompetansen gir han eit godt utgangspunkt for å leie Statens jernbanetilsyn, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.