Beslutningen om at Flytogets ruter skal bli en del av Vys regiontogtilbud fra senest 2028, ble tatt av Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet for ett år siden. Den la grunnlag for en helt ny og bedre rutemodell på Østlandet.
– Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad. Hun sier en sammenslåing nå gir tre vesentlig fordeler:
Bakgrunnen for at myndighetene i 2023 besluttet å integrere Flytogets togtilbud inn i det ordinære togtilbudet, var at mange års byvekst og trafikkvekst har gitt knapphet på skinnekapasitet.
Vy har hatt over 40 prosent passasjervekst på Østlandet de siste 10-12 årene, og forventer ytterligere 20-30 prosent vekst de neste ti årene. Uten flere avganger vil denne veksten komme som økt biltrafikk. Det er bakgrunnen for at Jernbanedirektoratet har anbefalt at alle togavgangene gjennom Oslo må være åpne for alle, uavhengig av om de skal til Oslo eller til flyplassen.
Integreringen av Flytogets ruter åpner for en helt ny rutemodell på Østlandet, som gir kundene et bedre togtilbud.
– Norge har en liten jernbanesektor, men to statlige togselskap. Det er fornuftig å samle kreftene i møte med framtidig konkurranse fra langt større, utenlandske togselskap, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad.
Beslutningen om fusjon vil ikke medføre noen endringer i Flytogets tilbud og drift nå. Flytoget videreføres som et eget tilbud, med de samme togene, ansatte, billettløsning og rutetabell som i dag, helt fram til tidspunktet for integrering av flytogrutene i regiontogtilbudet, senest i 2028
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024