Infrastruktur Jernbane
1 minutt lesetid

ESA: Norge brøt reglene med Vy-kontrakt

27/10/2025, 14:27
Foto: Mads Kristiansen
Foto: Mads Kristiansen

Det opplyser overvåkingsorganet i en pressemelding mandag.

I oktober 2024 foreslo Norge å gi det statseide transportselskapet Vy en midlertidig kontrakt for å drive jernbanelinjene Sørlandet, Jæren og Arendal fra 2027, uten å gjennomføre en konkurranseutsatt anbudsrunde. I juni 2025 ble den endelige beslutningen fattet.

Unntak ikke godkjent

Ifølge EØS-reglene skal kollektivtrafikkkontrakter som hovedregel tildeles gjennom åpen konkurranse. Direktetildeling uten konkurranse er kun tillatt under strengt definerte unntak. ESA mener at vilkårene for unntak ikke er oppfylt, og konkluderer med at Norge har brutt sine forpliktelser under EØS-avtalen.

Linjene drives i dag av britiske Go-Ahead Norge, som vant den nåværende kontrakten gjennom åpen konkurranse i 2018. I dag kjører SJ linjen i nord, Vy i vest og Go-Ahead i sør.

Avviste kritikken i mai

I mai rapporterte Aftenposten at ESA vurderte å åpne sak mot Norge etter tildelingen av Sørlandsbanen. På det tidspunktet mente Samferdselsdepartementet at kontrakten var i tråd med regelverket, og at de måtte omstrukturere alle jernbanepakkene samlet.

Norge har nå to måneder på seg til å svare på ESAs kritikk før myndighetene bestemmer seg for eventuelle videre tiltak i saken.

#eØs-avtalen #esa #go-ahead norge #jernbane #sørlandsbane #vy
Redaksjonen