Norge brøt EØS-reglene da Vy fikk kontrakt på å drive Sørlandsbanen uten konkurranse, mener Efta-organet ESA. Nå krever organet at Norge følger regelverket.
Det opplyser overvåkingsorganet i en pressemelding mandag.
I oktober 2024 foreslo Norge å gi det statseide transportselskapet Vy en midlertidig kontrakt for å drive jernbanelinjene Sørlandet, Jæren og Arendal fra 2027, uten å gjennomføre en konkurranseutsatt anbudsrunde. I juni 2025 ble den endelige beslutningen fattet.
Ifølge EØS-reglene skal kollektivtrafikkkontrakter som hovedregel tildeles gjennom åpen konkurranse. Direktetildeling uten konkurranse er kun tillatt under strengt definerte unntak. ESA mener at vilkårene for unntak ikke er oppfylt, og konkluderer med at Norge har brutt sine forpliktelser under EØS-avtalen.
Linjene drives i dag av britiske Go-Ahead Norge, som vant den nåværende kontrakten gjennom åpen konkurranse i 2018. I dag kjører SJ linjen i nord, Vy i vest og Go-Ahead i sør.
I mai rapporterte Aftenposten at ESA vurderte å åpne sak mot Norge etter tildelingen av Sørlandsbanen. På det tidspunktet mente Samferdselsdepartementet at kontrakten var i tråd med regelverket, og at de måtte omstrukturere alle jernbanepakkene samlet.
Norge har nå to måneder på seg til å svare på ESAs kritikk før myndighetene bestemmer seg for eventuelle videre tiltak i saken.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025