I 2028 går Flytogets konsesjoner ut og strekningene som Flytoget i dag trafikkerer blir en del av det samlede rutetilbudet på Østlandet. Et nytt rutetilbud skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, også til Oslo lufthavn.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane. Å gjøre flytoget til et datterselskap av Vy vil bidra til dette. Vy skal ta med det aller beste fra Flytoget. Nå får vi ett slagkraftig statlig persontogselskap som jeg har store forventninger til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Sammenslåingen vil ikke påvirke tilbudet til de reisende nå. Frem til alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet, vil man kunne reise med Flytoget akkurat som i dag.
– Regjeringen er opptatt av at det fortsatt skal være enkelt å reise grønt og velge tog til og fra Oslo Lufthavn. På sikt blir kollektivtilbudet til Gardermoen enda bedre. Det blir enklere å reise til og fra flyplassen når alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet. Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser kan bruke Ruterbillett på alle togene, sier samferdselsministeren.
Flytoget har siden oppstarten bidratt med solide resultater og blitt en av Norges sterkeste merkevarer, med et tydelig engasjement for de reisendes behov. Flytogets kultur og ansatte skal videreføres og styrkes i en felles og større organisasjon.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier Nygård.
Også den eksterne, finansielle rådgiveren som har blitt benyttet i vurderingen av selskapsstrukturen for Vy og Flytoget, anbefaler at de to selskapene bør slås sammen. Grunnen er at en slik løsning vil gi gode tjenester til de reisende og samtidig øke statens verdier.
I hovedstadsområdet er det ikke plass til flere tog på sporene. Det gjelder spesielt i jernbanetunnelen mellom Oslo S og Skøyen, der veldig mange av togene på Østlandet kjører gjennom.
– En ny jernbanetunnel under Oslo vil uansett ikke være på plass før om mange år. For å løse problemet må vi utnytte kapasiteten bedre på de togene det faktisk er plass til. Det ble derfor bestemt allerede i mars 2023 at den kapasiteten i jernbanenettet Flytoget bruker etter hvert skal brukes til å styrke togtilbudet på Østlandet som Vy driver. Å slå de to selskapene sammen gjør det enklere og rimeligere å utvikle et bedre togtilbud for flest mulig reisende på hele Østlandet, ikke bare på den strekningen som Flytoget kjører i dag, sier Jon-Ivar Nygård.
Styrene i de to selskapene vil få et felles mandat med mål og rammene for arbeidet med sammenslåingen.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024