Norges mest trafikkerte jernbanestasjon mangler universell utforming – nå skal minst fire av ti plattformer bygges om.
Bane NOR har utlyst kontrakt for universell utforming av minst fire plattformer på Oslo S, som i dag har rundt 100 000 av- og påstigninger daglig. De fire plattformene står for 70 prosent av trafikken, og ingen av stasjonens plattformer oppfyller i dag kravene til universell utforming.
Tiltakene omfatter heving av plattformer for trinnfri adkomst, nye heiser fra plattformene ned til personundergangen og snøsmelteanlegg der dette mangler. Arbeidene skal gjennomføres mens stasjonen er i full drift, noe Bane NOR anser som den mest komplekse og kritiske delen av prosjektet. I perioder må spor stenges, og entreprenøren må etablere anleggsområder i personundergangen – uten å stenge den for publikum.
Kontrakten inkluderer opsjoner på ombygging av ytterligere seks plattformer, samt arbeider på spor, kontaktledning, signalanlegg og en ny sporsløyfe som vil gi mer fleksibel trafikkavvikling.