Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på under et besøk i Frogn, rett ved den eksisterende tunnelen denne uka.
Her lovte han Arbeiderparti- og Senterparti-politikere fra begge sider av fjorden at et tunnelløp nummer to skal på plass.
– Dette er et veldig etterlengtet tunnelprosjekt for å få plass bedre fremkommelighet og mindre sårbarhet, sier Nygård til NRK, som har skrevet om saken.
Branner, ulykker og hyppige stengninger har ridd tunnelen som krysser Oslofjorden mellom Asker/Drammen og Drøbak/østsiden som en mare i årevis.
NHO, lastebilbransjen og kommunene på begge sider av fjorden har lenge kjempet for å få et løp nummer to på plass.
For næringslivet i store deler av Sør-Norge er E134 hovedveien til Sverige og resten av Europa.
De er frustrerte over at stadige stengninger gjør at de i stedet må kjøre rundt på allerede overbelastede veier gjennom Oslo.
NHO legger vekt på at en nytt løp i Oslofjordtunnelen også vil redusere trafikken inn til og gjennom Oslo.
– Dette er en viktig satsing som vil redusere reisetiden mellom øst og vest for store deler av norsk næringsliv, sier regiondirektør i NHO Viken Oslo, Vegard Einan.