Infrastruktur Veg
2 minutter lesetid

Fire entreprenører er kvalifisert for konkurranse

15/10/2024, 10:00
Fire entreprenører er kvalifisert for konkurranse
Kartet viser kvar den nye E134 mellom Røldal og Seljestad skal gå. Illustrasjon: Statens vegvesen

De fire leverandørene som er kvalifiserte til å levere tilbud er:

  • AF Gruppen Norge AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • JV Røldalstunnelen Metrostav Norge AS og Bertelsen & Garpestad AS
  • JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Obrascòn Huarte Lain, S.A.

Av de seks entreprenørene som innledende ønsket å delta i konkurransen har en aktør blitt avvist og en aktør trukket interessen for å delta i anbudskonkurransen. Det var den Italienske entreprenøren Itinera som ble avvist etter kjennelse i Oslo tingrett der Vegvesenet fikk medhold i saken. JV Implenia Norge as og TT Anlegg as har trukket seg fra konkurransen.

De kvalifiserte entreprenørene har tiden fram til 31. januar på å levere endelig tilbud på kontrakten, og det vil bli tildeling av entreprise og kontraktinngåelse i mars. Prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen er svært fornøyd med interessen som blir vist prosjektet, og ser fram til prosessen fram mot valg av entreprenør.

– Det er utrolig kjekt at vi får ha med oss fire solide aktører inn i anbudskonkurransen. De har alle god erfaring og kompetanse til å kunne utføre utbyggingen, og det legger grunnlaget for en spennende prosess fram mot tildeling av hovedentreprisen.

Videre forhandlinger og tildeling av entreprise

Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av etløps-tunnel med tilknytting mellom Seljestad og Røldal. E134 er en av hovedveiene mellom øst og vest, og den nye tunnelen vil gi tryggere veg og kortere kjøretid. Kontrakten har en verdi på 2,5 milliarder ekskl. mva og omfatter:

  • 1,7 km ny veg i dagen på Liamyrane ved Røldal.
  • 1,2 km ny veg i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelveg på ca. 0,7 km
  • Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på 12,4 km.
  • Diverse konstruksjoner i tilknytting til veganlegget.

– Det blir spennende å få starte opp forhandlingene nå fram mot jul. Spesielt spennende blir det å se hvordan de ulike tilbyderne stiller seg til kravet om bruk av elektriske maskiner i driften, utdyper Lykkebø.

Etter overordnet mål om å tilstrebe utslippsfrie anleggsplasser er en av føringene i prosjektbeskrivelsen og  at entreprenøren hovedsakelig skal bruke elektriske maskiner i driften. Med god tilgang på utbygd kraftnett i nærheten er forholdene gode for elektrisk anleggsdrift.

#af gruppen #bertelsen & garpestad #e134 røldal - seljestad. #hæhre #obrascòn huarte lain #røldalstunnelen metrostav norge #statens vegvesen
Hilde Wexels Riser