Kontrakten er en totalentreprise i samspill verdt 2,1 milliarder kroner.
– Dette er et prosjekt som passer Veidekke godt med omfattende grunnarbeider og utfordrende konstruksjonsarbeider. Vi har gjennomført en vellykket samspillsfase sammen med Statens vegvesen i snart ett år som gir oss et veldig godt grunnlag for prosjektgjennomføringen. Vi takker for tilliten og gleder oss til å komme i gang med byggearbeidene, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.
Vaterlandstunnelen skal oppgraderes og Hammersborgtunnelen skal i tillegg bygges om, forlenges, forsterkes og senkes i terrenget som følge av sikkerhetskrav til nytt regjeringskvartal.
Begge tunnelene er fra 1989, og det er behov for omfattende vedlikehold med reparasjon av betongkonstruksjoner og vegbane.
I tillegg må generell infrastruktur som belysning, kabler, rør, ledninger, skilting med mer skiftes ut i begge tunnelene.
– Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Prosjektet har de siste ti månedene gjennomført en samspillsfase med Veidekke der grunnlaget for selve prosjektgjennomføringen er lagt. Etter en god planleggingsprosess skal vi nå inn i selve gjennomføringen av byggearbeidene. Vi fortsetter det gode samarbeidet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Byggearbeidene starter i løpet av kort tid med planlagt ferdigstillelse sommeren 2027.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024