Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre. Foto: Statens vegvesen
– Vi er svært glade for å endelig komme i gang med ny Røldalstunnel, og det er en milepæl at kontrakten nå lyses ut. Dette er et prosjekt mange har ventet lenge på, og som både vil komme privatbilister og tungtransportnæringa til gode. E134 er en av hovedvegene mellom øst og vest, og ny tunnel vil gi tryggere veg og kortere kjøretid, sier prosjektleder Frode Lykkebø.
0
Utlyser totalentreprise
Kontrakten er en totalentreprise som omfatter prosjektering og bygging av ettløps-tunnel med tilknytning mellom Seljestad og Røldal. Kontrakten har en verdi på 2,5 milliarder ekskl. mva og omfatter
- 1,7 km ny veg i dagen på Liamyrane ved Røldal.
- 1,2 km ny veg i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelveg på ca. 0,7 km
- Ny tunnel mellom Liamyrene og Seljestad på om lag 12,4 km.
- Diverse konstriksjoner i tilknytning til veganlegget.
Kontraheringsprosessen skal gjennomføres med prekvalifisering og forhandling, og kontrakten skal etter planen inngås i løpet av våren 2025. Vegåpning skal etter planen skje i 2031.
Forberedende arbeid er i gang
På Seljestad er forberedende arbeid i gang, her skal ei mindre bru rives for å legge til rette for ei 15,5 meter lang spennarmert betongbru. Brua som skal bygges skal gi tilgang til det som blir Røldalstunnelen sitt riggområde.
Om prosjektet
- Parsellen E134 Røldal–Seljestad gir ei reduksjon av kjørelengda på 6,4 km og redusert reisetid på ca 18 minutt for tyngre kjøretøy og ca 12 minutt for personbiler.
- Den nye tunnelen får trafikken bort fra eldre og trange tunneler, og lange parti med bratt og svingete vegtrase der særlig tungtrafikken har store problem på vinterstid.
- Ny Røldalstunnel blir ca. 12,4 km, og skal erstatte dagens Røldalstunnel og Seljestadtunnelen og d tunge stigningene i Håradalen.
- Vest for den nye tunnelen omfatter parsellen ny E134 i dagen og nytt vegkryss på Seljestad.
- Tilsvarende blir det på Liamyrane øst etablert nytt kryss og ny kolonneoppstillingsplass.
- Prosjektet vil gi samfunnet en god trafikkåre mellom øust- og vestlandet med trygg framkommelighet heile året, i tillegg til at man vil oppnå reduserte tids- og transportkostnader.