Infrastruktur
2 minutter lesetid

«Verdens lengste» spesialbygde sykkeltunnel åpner i Norge

19/04/2023, 10:44
«Verdens lengste» spesialbygde sykkeltunnel åpner i Norge
Ronny Turøy/Bybanen Utbygging
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

Det er mange måter å utforske de syv fjellene som omkranser den pittoreske UNESCOs verdensarvby Bergen på Norges fjordspekkede vestkyst. Det nyeste kan imidlertid godt være  å ta del av noe unikt.

En tre kilometer lang sykkel- og gangtunnel gåt gjennom fjellet Løvstakken, og utbyggeren sier at det er den lengste spesialbygde tunnelen i sitt slag.

Fyllingsdalstunnelen, som den kalles, åpnet 15. april med en familiedag med sportslige aktiviteter, etter fire års bygging som startet i februar 2019. Det statsfinansierte megaprosjektet kostet nærmere 300 millioner norske kroner.

– Vi nordmenn er vanligvis beskjedne mennesker, sier Camilla Einarsen Heggernes, talsperson for Bybanen Utbygging, til CNN, – Men i dette tilfellet vil vi si at tunnelen er 100 prosent topp moderne.

Det tar litt under 10 minutter å suse gjennom tunnelen på sykkel og rundt 40 minuter hvis du spaserer til fots. For å bryte opp monotonien i den vindusløse tunnelen, er det kunstinstallasjoner overalt, samt forskjellige farger og belysning for å hjelpe brukerne med å plassere hvor de er på reisen og gi en følelse av retning.

I sentrum er en «solur» installasjon – hvor solen definitivt aldri vil skinne – som viser tiden på dagen, igjen bidrar til å orientere besøkende og også å bryte opp den ellers lange siktlinjen. Tunnelen er ellers helt rett, bortsett fra små krumninger ved inn- og utkjøring.

Hvis du lurer på hvordan syklister og fotgjengere kan bruke samme plass, er det to felt i tunnelen: et 3,5 meter bredt sykkelfelt og et 2,5 meter bredt kjørefelt for turgåere og løpere. – Vi har lagt ned et blått gummigulv i hele tunnelen, som ligner på en idrettsbane, forklarer Einarsen Heggernes. – Det gjør den mer behagelig å bruke enn om man bare  skulle gått på asfalt.

Den nye tunnelen kom som et biprodukt av Bergens andre Bybanen-linje, som åpnet i november 2022. Trikkelinjen gjennom fjellet krevde en parallell rømningstunnel, så utbyggerne bestemte seg for å gjøre den nye tunnelen til flerbrukstunnel.

Mens Fyllingsdalstunnelen er i ferd med å bli verdens lengste spesialbygde sykkeltunnel, er årsaken til dette forbeholdet den 3,6 kilometer lange Snoqualmie-tunnelen i Washington, like øst for Seattle. Denne tidligere togtunnelen er nå en passasje for syklister, løpere og turgåere og er en del av 250-mile Palouse til Cascades State Park Trail.

#bergen #bybanen bergen #bybanen utbygging
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0