Det er mange måter å utforske de syv fjellene som omkranser den pittoreske UNESCOs verdensarvby Bergen på Norges fjordspekkede vestkyst. Det nyeste kan imidlertid godt være å ta del av noe unikt.
En tre kilometer lang sykkel- og gangtunnel gåt gjennom fjellet Løvstakken, og utbyggeren sier at det er den lengste spesialbygde tunnelen i sitt slag.
Fyllingsdalstunnelen, som den kalles, åpnet 15. april med en familiedag med sportslige aktiviteter, etter fire års bygging som startet i februar 2019. Det statsfinansierte megaprosjektet kostet nærmere 300 millioner norske kroner.
– Vi nordmenn er vanligvis beskjedne mennesker, sier Camilla Einarsen Heggernes, talsperson for Bybanen Utbygging, til CNN, – Men i dette tilfellet vil vi si at tunnelen er 100 prosent topp moderne.
Det tar litt under 10 minutter å suse gjennom tunnelen på sykkel og rundt 40 minuter hvis du spaserer til fots. For å bryte opp monotonien i den vindusløse tunnelen, er det kunstinstallasjoner overalt, samt forskjellige farger og belysning for å hjelpe brukerne med å plassere hvor de er på reisen og gi en følelse av retning.
I sentrum er en «solur» installasjon – hvor solen definitivt aldri vil skinne – som viser tiden på dagen, igjen bidrar til å orientere besøkende og også å bryte opp den ellers lange siktlinjen. Tunnelen er ellers helt rett, bortsett fra små krumninger ved inn- og utkjøring.
Hvis du lurer på hvordan syklister og fotgjengere kan bruke samme plass, er det to felt i tunnelen: et 3,5 meter bredt sykkelfelt og et 2,5 meter bredt kjørefelt for turgåere og løpere. – Vi har lagt ned et blått gummigulv i hele tunnelen, som ligner på en idrettsbane, forklarer Einarsen Heggernes. – Det gjør den mer behagelig å bruke enn om man bare skulle gått på asfalt.
Den nye tunnelen kom som et biprodukt av Bergens andre Bybanen-linje, som åpnet i november 2022. Trikkelinjen gjennom fjellet krevde en parallell rømningstunnel, så utbyggerne bestemte seg for å gjøre den nye tunnelen til flerbrukstunnel.
Mens Fyllingsdalstunnelen er i ferd med å bli verdens lengste spesialbygde sykkeltunnel, er årsaken til dette forbeholdet den 3,6 kilometer lange Snoqualmie-tunnelen i Washington, like øst for Seattle. Denne tidligere togtunnelen er nå en passasje for syklister, løpere og turgåere og er en del av 250-mile Palouse til Cascades State Park Trail.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024