Byggeindustrien
2 minutter lesetid

Verdalskalk er første i Norge med 66-tonn elektrisk Scania

2/12/2022, 08:18
Verdalskalk er første i Norge med 66-tonn elektrisk Scania
Illustrasjon; Skanska
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

– Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn. Vi har en målsetning om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet. Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være Pilot-Partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Vi er stolte av å være først ute i Norge med elektrisk tungbil i dette segmentet, og vi ser at vår kjøretrase er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, forteller Ketil Aksnes.

Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna. På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.

Aksnes fortsetter: Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må beregne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 min hver gang.

– Vi setter stor pris på at vi har fått være med Verdalskalk på dette prosjektet. Det er viktig å komme i gang med også de tungeelektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar,” forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing &Branding Director i Norsk Scania.

– Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som «el-piloter»,” forteller Aksnes avslutningsvis. Bilen er planlagt å settes i daglig drift mot slutten av februar 2023.

#elektrisk #scania #verdalekalk
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0