Lukk annonse
Infrastruktur

Nye Veier sparer millioner på smartere veibelysning

22/06/2026, 11:00
Foto: Halldis Skogen, Nye Veier
Foto: Halldis Skogen, Nye Veier

Smartere veibelysning gir Nye Veier milliongevinst – og gevinsten kommer tilbake hvert eneste år.

Nye Veier sparer rundt én million kilowattimer i 2026 ved å bruke mindre strøm på veibelysning. Det kan gi en besparelse på 1,5–2 millioner kroner, avhengig av strømpris og nettleie. Tiltakene er gjennomført på flere trafikkerte veistrekninger det siste året, og gir også lenger levetid på lysarmaturene.

Totalt strømforbruk på dagens veianlegg ligger på rundt 6 millioner kilowattimer årlig. Ved utgangen av 2028 vil Nye Veier drifte 480 kilometer vei, mot dagens 149 kilometer – og strømforbruket kan da øke til rundt 15 millioner kilowattimer i 2027.

– Bare i løpet av 2027 kan strømforbruket øke til rundt 15 millioner kilowattimer. Nettopp derfor er det avgjørende at vi får på plass energieffektive løsninger nå, sier Benedichte Hellestøl, direktør for utbedring og vedlikehold i Nye Veier.

Dette er noen av tiltakene som Nye Veier har gjort:

  • E18 Rugtvedt–Dørdal: Veibelysning slukkes om natten, med unntak av i av- og påkjøringssoner.
  • E39 Lyngdal–Lyngdal: Belysningen er aktivitetsstyrt, med dimming ned til 10 prosent ved lite trafikk.
  • E39 Kristiansand–Mandal: Justerte tider for tenning og slukking, samt optimaliserte lysnivåer.
  • E6 Kolomoen–Arnkværn og Arnkværn–Moelv: Riktig dimming av belysning
Nye Veier
Christopher Blanck