Byggeindustrien
3 minutter lesetid

Her kan bare elektriske gravemaskiner grave

13/01/2023, 09:27
Her kan bare elektriske gravemaskiner grave
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

Dette forteller NRK på sine nettsider.

– Du slepp den konstante duren hele tiden, sier gravemaskinfører i Veinor, Thomas Johansen.

På anleggsplassen i Sjøgata i sentrum av Bodø er det bare elektriske gravemaskiner som får jobbe.

Kommunen har nemlig forplikta seg til at alle nye anlegg i byen skal være utslippsfrie fra 2025. Og de er allerede i gang.

Dette er det første utslippsfrie anleggsområdet i Nordland.

– Vi vet at kloden vår trenger at vi tenker mye mer på den enn det vi har gjort fram til nå. Det å klare å få ned utslippene på anleggsplasser er veldig viktig i arbeidet med det grønne skifte, sier ordføreren i Bodø kommune Ida Maria Pinnerød (Ap).

Oslo har kommet lengst

Bygg- og anleggsnæringen i Norge står for 3,4 prosent av vårt totale klimagassutslepp. Det sier forsker i Sintef, Marianne Kjendseth Wiik.

– Det er viktig å ta ansvar for å redusere klimagassutslipp, også fra anleggsbransjen, dersom vi skal oppnå nasjonale og internasjonale klimamål.

Nesten 95 % av klimagassutsleppa i byggefasen kommer fra dieseldrevne anleggsmaskiner og tungtransport, ifølge Sintef.

Oslo kommune er de som har kommet lengst i arbeidet med en grønnere byggeplass, ifølge Wiik. I 2021 hadde de rundt 30 utslippsfrie bygge- og anleggsplasser.

– Slike byggeplasser fører også til bedre luftkvalitet og mindre støy, sier Wiik.

Innser at omstillingen kommer

Interessen for å bli mer bærekraftig i bransjen er til stede. Det samme er investeringsviljen, sier Arne Presterud, forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund.

– Bransjen ser ut til å innse at denne omstillingen kommer. Entreprenører jobber godt med bærekraft og er interesserte i å investere i grønn utvikling.

Men det er en høyere kostnad på el-maskiner og en utfordring med lading og kapasitet, forteller han.

– Store entreprenører har nok større økonomiske muskler for å klare overgangen, utfordringen er nok større for mindre entreprenører.

Dyrt med el-gravemaskin

Det er litt dyrere med anlegg uten dieselmaskiner, men det fins også statlige tilskudd som kan søkes.

I anleggsprosjektet i Bodø utgjør merkostnad for elektrifiseringa 9,5 millioner kroner, skriv Bodø kommune. Det er cirka 10 prosent av den totale kostnadsramma.

– Det er ikke bompengebruk vi bruker dette til, det er kommunen og staten sine tilskudd som dekker det, sier prosjektleder i Bypakke Bodø, Truls Eirik Moan.

Staten dekker halvparten av merkostnadene, og kommunen går inn med den resterende halvparten gjennom klimabudsjettet sitt.

Det er selskapet Veinor som har anbudet på jobben, og prosjektleder Robin Edvardsen sier at de leier de to elektriske gravemaskinene, og har videre planer om å investere i elektrisk lastebil.

– Kommunen stiller krav til dette og kloden treng hjelp. Selv om vi er små i det store bilde, må vi bidra der vi kan.

Rådgiver for grønne arbeidsplasser i Bodø kommune, Espen Kringlen vil at flere entreprenører skal gjøre som Veinor.

– Vi trenger å finne måter som oppmuntrer de til å investere i grønne maskiner, i grønnere transportløsninger og vi må oppfordre de til å bli flinkere på gjenbruk, sier han og legger til:

– Vi står på helt fint steinmateriale, så det er viktig at vi ikke deponerer det og kjøper inn nytt.

#bodø #utslippsfri #veinor
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0