-Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 km på dagen, forteller en fornøyd buss-sjåfør, Egil Nerhovde i en pressemelding Enova har publisert.
Ladeparken ligger på Oslobuss sin parkeringstomt på Haugenstua i Oslo. Parken har pr. i dag 12 ladere som hver gir 80 kW ladehastighet til selskapets turbusser.
Et eget styringssystem lader opp en batteripakke gjennom døgnet og gir hurtiglading til bussene når de parkeres. Styringssystemet reduserer effektbelastningen på nettet og gir samtidig en forutsigbarhet på forbruk av strøm og dermed lave drivstoffutgifter.
– Vi har et mål om at tre fjerdedeler av alle nye langdistansebusser skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. De senere årene har vi sett en god utvikling for utslippsfrie bybusser. Prosjektet til OsloBuss og Wennstrøm er spennende, innovativt og demonstrerer at turbusser også kan drives utslippsfritt. Prosjektet reduserer også belastningen i strømnettet. Det er bra både for økonomien i prosjektet, og for kraftbehovet for resten av samfunnet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).