Infrastruktur
3 minutter lesetid

Bygger høyfjellsveg ved havet

19/06/2023, 09:46
Bygger høyfjellsveg ved havet
Rv. 94 ligger langs havet, men har høgfjellets utfordringer med snøfokk vinterstid. Foto: Ole-André Helgaas / Statens vegvesen.
Hilde Wexels Riser Hilde Wexels Riser
Like 0

Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad AS har signert kontrakt for bygging og utbedring av 5,5 kilometer på rv. 94 i Finnmark. Dagens veg mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger og er ofte stengt om vinteren.

– Det er derfor svært gledelig at vi nå kommer i gang med å utbedre denne viktige vegen i Finnmark, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Rv.94 er den eneste innfartsvegen til Hammerfest. Sykehuset i byen betjener store deler av befolkningen i Vest-Finnmark, og Hammerfest er et regionalt trafikk-knutepunkt.

Trygg og fremkommelig

Utbedringen skal gi vegen til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet – særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023 og skal stå ferdig i 2025. Strekningen som skal utbedres er rv.94 Mollstrand–Grøtnes(del I), og strekningen Akkarfjord–Saragammen (del II).

Høgfjellets kunnskap

Langs strekningen som er mest utsatt for snøfokk sør for Hammerfest skal det blant annet bygges et fire meter breit fresefelt, pluss en fire meter brei fanggrøft. Dette er en løsning som er testet ut på E16 over Filefjell, med godt resultat. Vegen over og gjennom Filefjell regnes også som en av Europas mest moderne veganlegg.

– Grøft og fresefelt kommer til å fange opp det meste av fokksnøen før den legger seg på vegbanen. Dermed blir det langt lettere å holde vegen åpen, samtidig kan vi frese bort mye snø uten at snøryddinga er til hinder for trafikken på riksvegen, forklarer prosjektleder Edgar Olsen i vegvesenet.

Hadde det beste tilbudet

Bertelsen og Garpestad AS hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget for sine gode løsninger som gir prosjektet merverdi. Entreprenøren har hatt flere store oppdrag i nord og har erfaring med utbygginger i polare strøk.

– Vi ser frem til et godt samarbeid, med Statens vegvesen. Vi ønsker også å samarbeide tett med lokale entreprenører og kommunen. Vårt mål er en god gjennomføring av prosjektet og at utbyggingen skal skje uten skader på personell og miljø, sier daglig leder Øyvind Langemyr.

Kostnad

Bertelsen & Garpestad påtar seg å utføre utbedringene for drøyt 276 millioner kroner medregnet moms. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 439 mill. kr (2023 kr), også kalt styringsramme.

Prosjektet har som mål å:

  • oppgradere vegstandarden slik at den tilfredsstiller dagens krav til riksveg
  • tilrettelegge for myke trafikanter (gående og syklende)
  • minimalisere konsekvenser for natur og miljø ved god utforming av veganlegget
  • øke trafikksikkerheten, bedre regulariteten og trafikkavviklingen
  • bedre framkommeligheten vinterstid
  • reduserte transportkostnadene ved å fjerne trafikale hindringer
  • redusere reisetiden for nærings- og persontransport
  • redusere risikoen for påkjørsel av rein
#bertelsen & garpestad as #e16 over filefjell #hammerfest #rv94 #statens vegvesen
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0