Green Cargo har siden 2016 hatt et norsk datterselskap som har hatt tre innenriksruter i Norge. Utviklingen innen intermodal transport har vært positiv med god volumvekst. Dessverre har kostnadsutviklingen vært betydelig høyere enn inntektene.
– Det er en tung, men nødvendig beslutning. De økonomiske forutsetningene for å drifte de tre norske innenriksrutene mangler, ikke minst i lys av den forventede kostnadsøkningen som antas å fortsette som en effekt av den eksterne situasjonen, sier Andreas Regnell, styreleder i Green Cargo.
Dette inkluderer økte produksjonskostnader knyttet til ugunstige forhold knyttet til kapasitetsfordeling og produksjonsforstyrrende sporarbeid på linjer og terminaler.
Samtidig har strømkostnadene for Green Cargos norske godstrafikk skutt i været. Siden 2020 har strømprisen steget med nesten 450 prosent, og halvparten av merkostnadene har ikke vært mulig å belaste berørte kunder på grunn av låste avtaler.
– Vi hadde ønsket å fortsette i Norge. Vi har 120 ansatte der som gjør en fantastisk jobb, i et marked som i utgangspunktet har en positiv utvikling. Men vi er dessverre rammet av en kostnadsøkning vi ikke kan påvirke, sier Ted Söderholm, administrerende direktør i Green Cargo.
Green Cargo har i flere år hatt en rekke grensekryssende transporter mellom Sverige og Norge. Dette påvirkes ikke av beslutningen om å avvikle den norske virksomheten.
– Utstyret som brukes av Green Cargo i Norge vil nå styrke den svenske virksomheten. Tillegg av flere lokomotiver og vogner gjør at vår konkurransekraft øker i det svenske markedet, som også inkluderer grensekryssende transporter til Norge, sier Ted Söderholm.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2024