Infrastruktur
2 minutter lesetid

Sikrer underjordisk kontrakt på 5,5 milliarder

29/10/2025, 12:07
Stasjonen skal inneholde fire spor, et mellomplan i nord med plass til sykkelgarasje samt et mellomplan i sør som munner ut ved Handelshögskolan. Visualisering: Gottlieb Paludan Architects och AFRY DP2 2
Stasjonen skal inneholde fire spor, et mellomplan i nord med plass til sykkelgarasje samt et mellomplan i sør som munner ut ved Handelshögskolan. Visualisering: Gottlieb Paludan Architects och AFRY DP2 2

Det skriver vår søstertidning branschaktuellt, som melder at Peab dermed kan ordreregistrere 4 milliarder i fjerde kvartal 2025.

Etter en fordypet prosjektering har partene fastsatt produksjonsmetode for gjennomføringsfasen.

Arbeidene omfatter en del av den underjordiske pendeltogstasjonen. Den vil ha tre oppganger og bygges i flere plattformer. Stasjonen skal inneholde fire spor, et mellomplan i nord med plass til sykkelgarasje samt et mellomplan i sør som munner ut ved Handelshögskolan.

Peab, som overtok Rosenlundsentreprenaden i 2024, beskriver arbeidet som komplekst. Årsaken er områdets kompliserte grunnforhold med berg, leire og en 30 meter dyp jordsjakt under Rosenlundskanalen.

«Dette er et historisk stort oppdrag som må ses i lys av at Haga-Rosenlund er ett av Sveriges mest utfordrende anleggsprosjekter. Vi har fra start hatt en åpen og tillitsfull dialog med Trafikverket om det komplekse grunnforholdet og hvordan det må håndteres», sier Lotta Brändström, forretningsområdesjef Peab Anläggning.

«De løsningene Trafikverket nå bestiller av oss oppfyller foruten alle tekniske krav også strenge krav til sikkerhet, miljø og arbeidsmiljø. Vi er stolte over å være en del av det viktige arbeidet med å ferdigstille Västlänken», fortsetter hun.

Viktig milepæl

Også over bakken er forholdene krevende da entreprisen ligger midt i bydelen Haga. Stor hensyn må derfor tas til trafikkflyt og mennesker som oppholder seg i området.

«At produksjonsmetoden nå er fastlagt markerer en viktig milepæl i arbeidet og skaper forutsetninger for en effektiv og sikker byggeprosess i en av Västlänkens mest utfordrende entrepriser, noe som gir et tydelig grunnlag for videre planlegging og gjennomføring», sier Patrick Guné, virksomhetsområdesjef Store prosjekter i Trafikverket.

Prosjektet er en utførelsesentreprise og strekker seg over fem år.

Hevde kontrakt ved Korsvägen

I september 2025 hevde Trafikverket kontrakten for Västlänkens entreprise ved Korsvägen, som ble håndtert av et konsortium ledet av NCC. Hevingen skyldtes store kostnadsøkninger og forsinkelser. Veidekke fikk kort deretter oppdraget med å sikre anleggsstedet og utføre kritisk produksjon i området.

#infrastruktur #peab #västlänken
Redaksjonen