Fellesprosjektet Arna-Stanghelle inkluderer bygging av totalt 80 kilometer med tunneler, fordelt på tre nye vegtunneler på E16 og to nye tunneler for dobbeltsporet jernbane, samt transport- og tilkomsttunneler og rømmingstunneler.
– Å få tilslutning til finansieringen for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle i Stortinget er et viktig steg for å komme i gang – dette er et prosjekt med stor betydning for å få en tryggere og raskere forbindelse mellom øst og vest i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det er ventet at den første store tunnelkontrakten for bygging av transport- og tilkomsttunneler kan komme på plass og få anleggsstart i løpet av 2026.
Kostnadsrammen er 41,182 millioner i 2025-kroner, inkludert et bompengebidrag på 4,215 millioner. Byggetiden er anslått til 12-14 år, og hele vegstrekningen på E16 er ventet åpnet i 2038, mens hele den dobbeltsporede jernbanestrekningen er ventet åpnet i 2039.
– Dette er en stor dag for alle som har arbeidet for ny veg og bane mellom Arna og Stanghelle, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik.
Strekningen er svært utsett for skred på både veg og bane, og det har vært flere alvorlige ulykker på E16 der mange liv har gått tapt.
– Fellesprosjektet Arna-Stanghelle vil gi en tryggere og mer forutsigbar hverdag for reisende på veg og bane, sier utbyggingsdirektør i Bane NOR, Bettina Sandvin.
Prosjektorganisasjonen har rigget seg og er klar for anleggsstart. Prosjektering av de forberedende entreprisene er ferdig, og det er lagt fram anleggsstrøm til de framtidige anleggsområdene. I mai i år startet arbeidet med å sikre de framtidige anleggsområdene. En stor rådgivingskontrakt for prosjektering av hovedentreprisene for veg og bane er også ute i markedet, med frist 5. juni.
Spesialutviklede løsninger
Prosjektet inkluderer felles løsninger for rømming mellom veg og bane. Anleggstunneler og sjakter skal brukes til anleggsarbeid og deponering av tunnelstein i Sørfjorden.
Nesten uansett hvilken veg man kjører mellom Bergen og Østlandet, vil trafikantene kjøre langs denne strekningen. Person- og godstogene på Bergensbana er en av landets viktigste jernbanestrekninger for både person- og godstransport. Ny veg og bane mellom Arna og Stanghelle bidrar til en tryggere og enklere reisehverdag for svært mange, og økt konkurranseevne for næringslivet.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025