Drammen Helsepark
Nytt sykehus Drammen var utløsende faktor for starten på Drammen Helsepark. Parken er lokalisert mellom fjorden, jernbanen og E18 rett ved Brakerøya stasjon.
Drammen Helsepark eies 100 prosent av Bane Nor Eiendom, som har knutepunktutvikling som satsing. Knutepunktet er en vesentlig faktor for hele det nye området. Stasjonen oppgraderes, og ny gangbru til området var på plass i juni.
Prosjektet forventes å være klart i 2032/33 og skal da består av sju bygg fordelt på fire byggetrinn. Hele området får felles parkeringsgarasje.
Målet er å samle både offentlige og private, små og større næringsaktører. Det skal skapes en skreddersydd arena for samarbeid og innovasjon av fremtidsrettede helsetjenester. Helseparken har høye mål for den sosiale bærekraften og sikter på sertifisering til Breeam Excellent.
Første byggetrinn åpnes i juni 2026 og består av to bygg; et hotell og et med lokaler for ulike næringsformål i tillegg til servering.
Myrna Whitaker
Lo Elmqvist 