Byggeindustrien
2 minutter lesetid

Bekymret for tap av menneskeliv – krever stans

3/11/2025, 14:21
Dronefoto fra Moss sentrum, 4. september. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.
Dronefoto fra Moss sentrum, 4. september. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Rettssaken startet i Oslo tingrett torsdag forrige uke.

Kjernen i Neptune Networks krav handler om at Bane NOR ifølge organisasjonen ikke har fulgt gjeldende retningslinjer for arbeid i områder med kvikkleire.

– Prosjektet har blitt en skandale. Vi er bekymret for at det skal gå fra skandale til tragedie, med tap av menneskeliv, sier Frank Hugo Storelv til Moss Avis.

Derfor krever Neptune Network stopp:

  • Manglende vurdering av alternative traseer
  • Utilstrekkelige grunnundersøkelser før oppstart
  • Deloitte-rapport fra 2021 viste at Bane NOR ikke var rigget for en så krevende oppgave
  • Risiko for leirskred ved blant annet et 110 meter langt «kunstig fjell» av betongsøyler ved Høienhald
  • En opptil 22 meter høy byggegrop sør for Kransen innebærer for stor risiko
  • Målinger viser at det midlertidige jernbanesporet ved Moss havn synker – tegn på ukontrollerte prosesser
  • Bane NOR arbeider i strid med forskrifter og søker tillatelse i ettertid

Bane NOR avviser kritikken:

Jernbaneselskapet peker på omfattende sikkerhetstiltak:

  • Over 200 målere i grunnen som overvåkes døgnet rundt, året rundt
  • All prosjektering gjøres av velrenommerte NGI og kontrolleres deretter av to uavhengige tredjeparts kontroller
  • Månedlig rådgivning fra en gruppe nasjonale eksperter
  • Obligatorisk kurs for alle som skal arbeide i kvikkleiresonen

Bane NOR mener at både tiltak etter bevegelser i grunnen ved Fjordveien i 2024 og rivingen ved Høienhald i 2025 viser at instrumentsystemet fungerer og at de klarer å styre unna skredhendelser.

– Vi stopper arbeidet når vi ser behov for det, og jeg ser ingen grunn til å stoppe prosjektet. Det er til det beste for byen at vi fortsetter. Vi øker sikkerheten mot skred, sier prosjektsjef Per Olav Moslet til avisen.

En stans vil koste 8–10 millioner kroner i uken, ifølge Bane NOR. Dette fordi entreprenører i kvikkleiresonen får like mye betalt enten prosjektet går eller stopper – for å unngå at arbeid gjøres for raskt.

Dom ventes innen kort tid.

#bane nor #hernbaneutbygging #moss #moss sentrum #neptune network #oslo tingrett
Redaksjonen