Ansatte ble stoppet av vakter etter hevingen ved Korsvägen i Västlänken-prosjektet i Gøteborg. Flere gråt åpenlyst og en ansatt beskriver hvordan en fryktelig uro spredte seg. Nå kritiseres det svenske Trafikverkets opptreden overfor de ansatte i forbindelse med beskjeden. Etaten svarer på kritikken og lover å se over håndteringen.
Seko, fagforening i NCC, stiller spørsmål ved Trafikverkets opptreden i forbindelse med at byggegiganten ble kastet ut fra Korsvägen-stasjonen i Västlänken-prosjektet i Gøteborg.
Men det er ikke hevingen i seg selv man motsetter seg, men opptreden overfor de ansatte på stedet. De mener at den svenske etaten gikk til frontalangrep mot arbeiderne.
«Vår arbeidskamerat og medlem beskriver at han følte seg enormt ydmyket av Trafikverkets håndtering av personalet som var på Korsvägen etter at de hevet kontrakten», skriver de i et brev som Branschaktuellt har fått innsyn i.
«Kaos og stress spredte seg»
De beskriver hvordan den ansatte kom til arbeidsplassen for å hente sine personlige eiendeler, men ble stoppet av to store vakter i Trafikverkets tjeneste.
Noe som føltes «skikkelig ubehagelig».
«Personalet kom altså ikke inn som tidligere gjennom portene for å kunne hente nøklene til sitt hus osv. Passerkort og innpasseringsbrikker fungerte ikke lenger. En fryktelig uro om hva som hadde skjedd, det fortalte nemlig ikke vaktene. Kaos og stress innvendig spredte seg i kroppen», skriver de og fortsetter.
«Etter å ha lyttet til pressekonferansen fra Trafikverket ble det enda mer stress. De fikk vite at senest kl. 16.00 skulle de ha forlatt arbeidsplassen. Mange av kollegene var helt tomme i blikket, flere gråt åpenlyst og de forsøkte å trøste hverandre».
Følte seg ikke verdt noe
Den ansatte sier at han har jobbet tidlige morgener, lange arbeidsdager, seine kvelder og helger og ønsket å gjøre en god jobb både for selskapet og bestilleren, Trafikverket.
Etter den brå mottakelsen på arbeidsplassen, og den påfølgende pressekonferansen, følte han seg ikke verdt noe og var svært lei seg.
«For oss arbeidskamerater er det helt uvesentlig hvem som har gjort feil mellom entreprenørene og bestilleren, det får de krangle om i sitt eget forum, men når det gjelder håndteringen av mennesker som gir alt de har innenfor sin evne, skal de ikke måtte føle skyld og skam», skriver Sekos fagforening i NCC.
De sier at Trafikverket kanskje vil vise handlekraft med henvisning til det forestående valget og politiske bevilgninger.
«Dette må imidlertid aldri skje på bekostning av menneskelig ydmykelse. Og tenk på! At dette er en beskrivelse av én persons opplevelse og det finnes mange flere som også har en dårlig følelse med seg. Vær så sikre!», avslutter de.
Trafikverkets svar
Også Trafikverket har fått ta del i brevet og svarer på kritikken som tas opp.
Hvordan ser Trafikverket på håndteringen av arbeidsplassen i forbindelse med hevingen?
– Å heve en kontrakt er en uvanlig og alvorlig beslutning. Når det skjer må Trafikverket som bestiller opptre på en måte som sikrer trygghet, orden og ansvarsfordeling på arbeidsplassen, sier Linda Skanser, kommunikasjonsansvarlig i Trafikverket, til Branschaktuellt.
Hun fortsetter:
– De tiltakene som ble gjort handlet utelukkende om dette, ikke om mistillit til enkeltmedarbeidere. Vi har forståelse for hvordan denne uvanlige situasjonen kan oppleves. Men vår hensikt var å håndtere det på en så god og respektfull måte som mulig ut fra de forutsetningene som fantes.
Hvordan ser dere på beskrivelsen av ansattes opplevelser i forbindelse med hevingen?
– Vi har stor respekt og forståelse for at de som arbeidet på Korsvägen opplevde situasjonen som vanskelig og følelsesmessig belastende. Mange har lagt ned et stort engasjement og gjort en betydningsfull innsats i prosjektet. Vi beklager dypt hvis noen har følt seg dårlig behandlet eller ydmyket, det har aldri vært Trafikverkets hensikt. Vår kritikk har gjeldt entreprenørens leveranse og avtaleoppfyllelse, ikke de personene som utførte arbeidet.
Ser over håndteringen
Fagforeningen understreker at håndteringen av menneskene må være bedre ved slike anledninger. Og etaten sier at man kommer til å se over nettopp den delen.
– Mennesker som arbeider hardt og lojalt i våre prosjekter skal alltid føle seg møtt med respekt, uansett hva som skjer mellom bestiller og entreprenør. Samtidig er det viktig å huske at Trafikverkets kontrakt er inngått med entreprenøren, som har arbeidsgiveransvaret for sitt personale.
– Det er derfor WLC som i siste instans er ansvarlig for informasjonen til sine medarbeidere. Men vi tar til oss opplevelsene som har kommet frem og kommer til å se over hvordan vi sammen kan unngå at mennesker havner i en lignende situasjon igjen.
Hvorfor ble ikke ansatte på stedet informert om hva som hadde skjedd?
– Avtalemessig er det entreprenøren, i dette tilfellet WLC, som er arbeidsgiver og ansvarlig for å informere sitt personale. Trafikverket kommuniserer med entreprenøren som juridisk part, ikke direkte med dennes ansatte. Samtidig forstår vi og har respekt for at beskjeden kom raskt og vekket uro, sier Linda Skanser.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025