Byggvarefirma Heidelberg Materials reduserer sine utslipp med 80 prosent, takket være et nytt sementskip.
Selskapet har i samarbeid med Hartmann Group og det norske NOx-fondet lansert et bulkskip som drives av metanol. Skipet forventes driftsatt i første kvartal av 2028 og bruker hovedsakelig grønn metanol som drivstoff.
Bruken av metanol vil redusere karbondioksidutslipp med opptil 6 000 tonn årlig. Dette sammenlignet med eksisterende fossildrevne skip, skriver Heidelberg Materials i en pressemelding.
– Dette fartøyet er et konkret resultat av offentlig-privat samarbeid. En investering på 60 millioner kroner fra NOx-fondet har muliggjort utviklingen av et svært energieffektivt skip som setter en ny standard for lavutslippsbulktransport, sier Tommy Johnsen, administrerende direktør i NOx-fondet.
Hartmann Group er valgt til å designe, eie og operere fartøyet etter en konkurranseutsatt anbudsrunde med seks rederier.
– Vi er forpliktet til å omfavne og investere i miljøvennlige teknologier som reduserer det maritime karbonavtrykket og fremmer bærekraft. Vi er stolte av å være en del av dette initiativet, som viser hvordan vareeiere og rederier sammen kan drive innovasjon innen lavutslippstransport, sier Niels Hartmann, CEO i Hartmann Holdings.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025