Arbeidet med karbonfangst i Oslo utsatt
26/04/2023, 10:41
Et oppdatert estimat for karbonfangstprosjektet på Klemetsrud i Oslo, viser at prosjektet vil koste mer enn antatt. Nå settes anleggsarbeidet på vent, melder NTB.
– Vår klare ambisjon er fortsatt å etablere karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud, men vi må justere veien til målet, sier administrerende direktør Knut Inderhaug i Hafslund Oslo Celsio i en pressemelding.
Et oppdatert estimat viser at kraftig prisøkning på utstyrsleveranser grunnet inflasjon, geopolitisk instabilitet og redusert kronekurs, vil føre til at prosjektet overstiger budsjettet på 5,55 milliarder kroner.
Målet er at arbeidet på anlegget skal gjenopptas neste år og stå ferdig i 2027, i beste fall.
Fakta i saken: