Etter to år, rundt 1000 salver og nær 250 000 arbeidstimer er det endelig gjennomslag i Drotningsviktunnelen. Prosjektet nærmer seg nå fullt gjennomslag i alle fire vegtunneler.
Byrådsleder i Bergen, Christine B. Meyer, fikk æren av å fyre av gjennomslagssalva i Drotningsviktunnelen. På trygg avstand fikk hun trykke på knappen sammen med bergsprengingsleder Andreas Hagen Hella klokka 12 i går.
Prosjektsjef for Sotrasambandet, Lene Sælen Rivenes, forteller at prosjektet nå nærmer seg fullt gjennomslag i alle fire vegtunneler. Hun er godt fornøyd med å «huke av» gjennomslag i enda en vegtunnel på OPS-prosjektet.
– Gjennomslaget i Drotningsviktunnelen er ekstra stas, siden det er den lengste tunnelen vi bygger. Etter to år med krevende arbeid gjennom komplekst terreng og tett på dagens riksveg, har vi nå gjennomslag i begge løp. Dette er et resultat av solid innsats fra alle involverte, sier Rivenes.
Selve gjennomslaget kan ikke ses før om noen dager, men prosjektsjefen bedyrer at det er hull gjennom selv om man ikke kan se det med det blotte øye – ennå.
– Gjennomslag har vi, selv om det nett nå ser ut som ei steinrøys. Her ligger vi så tett på viadukten ut til Sotrabrua og tårna at salvene er små, og gjennomslaget ligger gjemt under steinrøysa for å beskytte utløpet av tunnelen. Om noen dager når sprengsteinen er fraktet ut, kan vi endelig se lys i begge ender i begge løp i tunnelen, sier Rivenes.
Drotningsviktunnelen er den lengste og mest komplekse vegtunnelen i prosjektet. Tunnelen går fra Storavatnet i Bergen, og munner ut i Drotningsvik hvor riksveien fortsetter ut på Nye Sotrabru. Første salve gikk 2. november 2023. Tunnelen har to ramper for av- og påkjøring til og fra Drotningsvik. Rampene er til sammen cirka 1,2 kilometer.
Prosjektdirektør i Sotra Link Construction Pedro Rodriguez takker både naboer og trafikanter for tålmodighet og samarbeid.
– Vi er stolte over innsatsen til tunnelteamet i Sotra Link Construction, som har vist stor evne til å finne løsninger i møte med krevende grunnforhold. Samtidig vil vi rette en stor takk til naboer, trafikanter og næringsliv i området for tålmodighet og godt samarbeid underveis, sier Rodriguez.
Nå starter arbeidet med å innrede tunnelen. Blant annet skal strøm, vannledning og system for overvann på plass, og etter hvert skal prefabrikkerte betongelement monteres langs tunnelveggene. Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannsløkking og sikkerhetssystemer i tunnelen.
Når tunnelen åpner, vil det være mulig å sette tovegstrafikk i ett av løpene dersom det oppstår en hendelse i det andre. Denne fleksibiliteten vil bidra til bedre framkomme og redusert risiko for stans på riksveg 555, som er sterkt trafikert.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025