Med finansieringen i orden kan Statens vegvesen lyse ut arbeidet med ny Eigerøybru i slutten av 2025. Det er godt nytt for både myke trafikanter og næringstrafikken på rv. 426.
Regjeringen ga i statsbudsjettet Statens vegvesen rom til å prioritere oppstart av prosjektet Rv. 426 Eigerøy bru i 2025.
– Ny bru er særlig viktig for næringslivet, og vil sikre en tryggere og mer fremkommelig vei for alle som reiser mellom fastlandet og Eigerøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet og Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen hadde med seg den gode nyheten til ordfører Anja Hovland i Egersund fredag.
– Med finansieringen i orden kan Vegvesenet sette fart i arbeidet med den nye brua, sier utbyggingsdirektør Davik.
Dagens bru har tjent samfunnet på Eigerøy godt i snart 74 år. Daværende kronprins Olav klippet snora for den 260 meter lange brua tilbake i 1951. I 1994 ble det hektet på en gang og sykkelfelt på brua.
Den største problemet med dagens bru, er at den er for smal når to store kjøretøy skal møtes. Det gjør at det oppstår lange køer når et kjøretøy må vente for å komme over brua.
Eigerøy havn er en av de største havene i Rogaland. Trafikken til og fra havna er til tider stor.

Den nye brua får et kjørefelt på 7,5 meter. Det gjør at tunge kjøretøy kan møtes på brua. Dagens bru er lysregulert for store og tunge kjøretøy. Fotgjengere og syklister får også langt bedre forhold. Dagens bru har en stigning på 8,3 prosent på det bratteste. Ny bru blir med 270 meter, ti meter lengre enn den gamle. Da blir stigningen seks prosent. Den nye gang og sykkelvegen blir 4,5 meter bred mot to meter for den gamle brua. Det blir eget fortau og eget sykkelfelt.
– Vi legger til rette for at flere kan velge å gå og sykle over brua, sier Davik.
Det blir samme seilingshøyde (24 meter) under den nye brua som det er for dagens bru. Den nye brua skal bygges rett sør for dagens bru. Gamlebrua skal rives.
– Gamle bruer er dyre å vedlikeholde. Derfor velger vi å rive den, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.
I tillegg til ny bru skal det bygges 550 meter ny riksveg. Det nye vegsystemet skal kobles sammen med dagens veg med en rundkjøring på Eigerøy og et T-kryss i ved Gamle Eigerøy veg.
Det skal også bygges 800 meter gang og sykkelveg sørover mot Hovland.
Håper på byggestart i 2026
Vegvesenet planlegger utlysing av jobben til 500 millioner kroner høsten 2025/våren 2026. Går alt som planlagt betyr det byggestart i 2026. Med 2-2,5 års byggetid betyr det åpning i 2028/2029.
Ordfører Anja Hovland i Egersund ser fram til å få bedre og tryggere framkommelighet over Eigersund bru. Hun kan gjerne tenke seg å invitere kongehuset når den nye brua skal åpne.
– Kong Olav var her da han var kronprins i -51. Det hadde vært kjekt om Kongehuset kunne være med under åpningen av den nye brua, sier Hovland med et smil.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025