Regjeringen legger ned Stad skipstunnel. Årsaken er kostnader som har eksplodert til 9,4 milliarder kroner.
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi slutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier Støre til NRK.
Budsjettforslaget presenteres for stortinget onsdag denne uken.
Kostnadseksplosjon
Prosjektet har hatt en turbulent historie. Siden 1990 har det blitt utredet mer enn 20 ganger og vært inn og ut av statsbudsjettene.
Kostnadene har økt fra 5 til 9,4 milliarder kroner. I 2023 ble prosjektet satt på pause da prognosen nådde 7,1 milliarder. Kystverket og kommunene i området har allerede brukt flere hundre millioner på eiendomskjøp, planlegging og anlegg.
Skulle gjøre kysten tryggere
Tunnelen skulle gå gjennom Stadlandet på det smaleste punktet, mellom Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden. Med sine 1,7 kilometer lengde, 50 meters høyde og 36 meters bredde skulle den ta skip av Hurtigrutens størrelse.
Hensikten var å gi sjøtransporten en tryggere rute forbi en av Norges mest værhardt kystområder.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025