Norges lastebileierforbund har vært en pådriver for å bygge ny veg langs og over Tunna nord for Tynset. Sist uke klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for den nye vegen.
– Dette er en god dag for alle vi som kjører lastebil i Østerdalen. Nå har Vegvesenet fjernet en flaskehals og et ulykkespunkt, sa Tysnes.
Riksvegen gjennom Østerdalen er den viktigste transportåren mellom Østlandet og Trøndelag. 1000 lastebiler kjører i snitt forbi Tynset hver dag. Det er hver tredje bil.
Ordfører Merete Myhre Moen i Tynset kommune og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, sørget for at NLF-sjefen fikk gjort jobben med saksa. Tynset kommune og Vegvesenet har hatt et godt samarbeid i planleggingen av den etterlengta vegen.
Byggeleder Stig Johansen og resten av rv.3 gjengen i Statens vegvesen måtte planlegge ny bru etter at Tretten bru kollapset i Gudbrandsdalen. I løpet av sju måneder fikk Vegvesenet planlagt, og Tynset kommune vedtatt planen, for den nye stålbrua, to kilometer sør for den gamle Tunna bru.
Byggeleder Stig Johansen sier arbeidet har gått på skinner etter at entreprenøren Johs. Syltern startet arbeidet i september 2022. Tirsdag delte Vegvesenet ut Kvikk Lunsj til bilene som stod i kø og ventet på snorklippinga.
– Vi åpner vegen et par uker tidligere enn planlagt, samtidig som vi har holdt oss innenfor kostnadsramma, sier Johansen.
Den nye vegen koster 230 millioner kroner. Vegvesenet og entreprenøren har lagt den nye vegen flott i landskapet. Den er ni meter bred med rumlefelt i midten. Den ligger noe høyere i dalsida enn den gamle, som ligger nede ved elva. Dermed får rv.3 trafikken flott utsikt retning Tynset på veg sørover. Andre vegen er det fin utsikt retning Kvikne, og fjella i Trøndelag.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025