En fast forbindelse mellom Sverige og Finland er fullt mulig å bygge, ifølge finske Väylävirasto, som er det statlige samferdselsdirektoratet som nå har presentert sin utredning av en forbindelse over sjøområdet Kvarken mellom Umeå i Sverige og Vaasa i Finland
Å bygge forbindelsen ville koste 5-29 milliarder euro (cirka 60-350 milliarder kroner) avhengig av hvordan den gjennomføres. En jernbane helt i tunnel er det mest miljøvennlige alternativet og ville med 105 kilometer bli verdens lengste jernbanetunnel.
Utredningen viser at trafikkbehovet ville være «moderat» med 2 000–3 000 personbiler og 500–600 lastebiler per døgn. Som sammenligning passerer 18 000 personbiler Øresundsbroen daglig. Det billigste alternativet – en landevei på bakkenivå – ville koste 5-8 milliarder euro men få stor miljøpåvirkning på Kvarkens naturvernområder og Unesco-verdensarv.
Den svenske regjeringen har tidligere sagt at det ikke finnes interesse for å bygge en bro mellom landene. Forsvaret holder fast ved sin skeptiske holdning. Ingen politiske beslutninger er fattet i noe land. Hvis prosjektet blir virkelighet, ventes det å være ferdig tidligst på 2040-tallet, ifølge utredningen.
I første del av utredningen ble det presentert seks gjennomførbare løsninger:
Saken en først publisert på vår svenske side Branschaktuellt.
IndustryRadar Norge
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm, Sweden
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaksjonssjef: Myrna Whitaker
Eier: IndustryRadar AB(SE), et uavhengig,
(redaksjonelt uavhengig selskap)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.no – 2025